Ons verhaal

Het verhaal van het accountants- en belastingadvieskantoor Kamphuis & Berghuizen en van de twee jonge zestigers die dat bedrijf dertig jaar geleden zijn gestart: Paul Kamphuis en Peter Berghuizen. Dat deze heren het goed met elkaar kunnen vinden, is al af te leiden uit de gemoedelijke manier waarop zij met elkaar omgaan. Begin dertig, met goede banen als belastingadviseurs, leek ‘nog vijfendertig jaar in hetzelfde blijven hangen’ hen wat sneu. Paul en Peter wilden vooral goed werk leveren en maakten zich niet zo druk om hun carrière. Paul nam ontslag om zelf op een zolderkamertje te kunnen beginnen en nadat zij samen – op een kladje – wat afspraken gemaakt hadden, verhuisde ook Peter naar een zolderkamertje.

Zo ontstond Kamphuis & Berghuizen. Zonder marktanalyses, visie of missie. “Met jong enthousiasme zijn we gewoon begonnen. Het is normaal om hard te werken, aandacht te hebben voor je klanten en ervoor te zorgen dat je kennis altijd up-to-date is. Dat is nog steeds normaal. Ons ambitieniveau ligt hoog, dat is onze kracht. Hier werken slimme mensen met veel energie, zonder poeha. Klanten voelen zich hier thuis, de sfeer op kantoor is losjes en de mensen zijn vrolijk.”

Binnen Kamphuis & Berghuizen ontstond op een natuurlijke manier een heel duidelijke focus. Een van de eerste klanten van het bedrijf was een artiest die aardig begon te verdienen en die de financiën goed op orde wilde hebben. Het merendeel van de klanten bestaat nu uit culturele instellingen, artiesten, beeldend kunstenaars, musici, presentatoren, film- en televisiebedrijven en beroepssporters. De fiscale regels voor artiesten wijken af van de algemene regels. Ook voor de belastinginspecteur is niet alles gesneden koek; dan heb je als adviseur een voorsprong.

“Creatievelingen hebben vaak voelsprieten: zij vertalen niet altijd wat je zegt, maar kijken heel sterk naar lichaamstaal, het non-verbale geeft hen vertrouwen. Om een goede relatie met een klant te hebben, moet er een klik zijn; die voel je aan beide kanten. Als het contact met een klant prettig is, is er vanzelf veel aandacht voor die klant.”

Vanuit twee kantoren – in Hilversum en Amsterdam – en met een breed internationaal netwerk van adviseurs, bedient Kamphuis & Berghuizen nu veel trouwe klanten in de culturele- en entertainmentsector. Binnen deze sector biedt Kamphuis & Berghuizen een steeds breder scala aan financiële diensten rond accountancy en belastingadvies. In de grotere organisatie die ontstaat, blijft het mooiste in dit verhaal dat klanten en medewerkers ongedwongen en gemoedelijk met elkaar omgaan. Nog altijd een beetje anders!